با سلام
امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.
باآرزوی موفقیت برای تمامی انسانها
التماس دعا
(عکس متعلق شهید محمد علی شاهچراغی دانشجوی رشته فیزیک می باشد.)
فعالیتِ دیگر فرقههای مذهبی در قرن چهارم
حنابله و اهل حدیث
پیش از آمدن آل بویه، از زمان ظهور احمد بن حنبل، یک گرایش مذهبی افراطی دربغداد بهوجود آمده بود. گروهی را که به این گرایش
شهرهای ایران در دوره سلجوقی
اصفهان در دوره سلجوقی
یکی از شهرهای آباد ایران در دوره سلجوقی، شهر اصفهان بود که در دوره ملکشاهوشماری از سلاطین سلجوقی، تختگاه امارت آنان بود. به همین دلیل، این&z
شاعران برجسته دوره سلجوقی
پس از دوران سامانی که آغاز جدی شعر فارسی است، تا روزگار غزنویوسلجوقی، شعر فارسی به رشد بسیار بالایی رسید. شاعران این عهد در سرودن هرنوع شعری توانا بوده وبه رغم از بین&zwnj
روزگار غزنویان
غزنویان در غزنه
زمانی که خراسان تحت سیطره سامانیان بود، غلامان ترک، به مانند سایر نقاط شرق اسلامی، امیران نظامی دولتها به شمار میرفتند. برخی از آنها که نفوذی به دستآورده وزیرک
شعر وادب در دوره غزنوی
سلطان محمود غزنوی به دلیل سنیگری شدید ومتعصبانه خود، همواره موردطعن بوده است. او نه تنها بر ضد شیعه ومعتزله واسماعیلیه سخت میگرفت که دردایره خود تسنن نیز از فرقهای&zwnj
روزگار سامانیان
خاندان سامانی
دولت سامانی، تجربهای دیگر از تأثیر خراسان بزرگ بر تحوّلات جاری ایراناست. تاریخ این خاندان با سامان خدّات آغاز میشود که گردیزی او را از «مغان»دانسته که طبع
تصوّف در دوران سلجوقی
ما تاکنون در چندین مورد از این کتاب، درباره تصوف سخن گفتهایم. هر بار تأکیدکردهایم که دنیای اسلام، از روز نخست با اندیشههای صوفیانه برخورد داشته است؛اما نفوذ اجتماعیِ تصوف&zwnj
روزگار بویهیان
حضور دیلمیان در صحنه سیاست ایران وعراق
پیش از ورود به بحث از خاندان بویه، لازم است تا به دیلمان و دیلمیان وپیشینهتاریخی آنها نگاهی بیفکنیم.
سرزمین دیلم، منطقهای است حدفاصل می
دانش وفرهنگ در قرن چهارم
با وجود همه درگیریها ونزاعهایی که میان دولتهای اسلامی در قرن چهارموجود داشت، علم ودانش رشد خود را بی وقفه دنبال میکرد. چهرههایبرجستهای از عالمان واندیشمند
تشکیل دولت اسماعیلیه در ایران
مقدمات
گذشت که یکی از مذاهبی که در ایران فعالیت پنهانی داشت، مذهب اسماعیلیه بودکه از آن با نام باطنیه وقرامطه یاد میشود. قرمطیگری گرایش خاصی از آن ا
دانش وفنآوری در دوره اموی
دانشهای دینی
گذشت که در دوره خلفای اولیه، به دلیل مخالفت با کتابت حدیث، حدیث رشدچندانی نکرد. با توجه به این که بعد از قرآن، دانشهای اسلامی از دل&z