معرفی وبلاگ
با سلام امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. باآرزوی موفقیت برای تمامی انسانها التماس دعا (عکس متعلق شهید محمد علی شاهچراغی دانشجوی رشته فیزیک می باشد.)
صفحه ها
دسته
هستی برای ما
خدمات
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 684135
تعداد نوشته ها : 130
تعداد نظرات : 30
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

فرزندان ستارگان

فرزندان ستارگان

مطالعات نوین در زمینه ی واکنشهای هسته ای، سعی دارد، بتواند تمامی صدها واکنش ممکن درون ستارگان در مراحل مختلف از تکاملشان و در فرایندهای پس از ابر نو اختر روی می دهد، را پیش بینی کند. توافقات بسیاری بین این محاسبات و فراوانی مشاهده شده در عناصر دیده می شود. این مطالعات، توانسته است پاسخی درخود برای منشأ عناصر فراهم کرده و یکی از بزرگترین اکتشافات قرن آخر هزاره ی دوم را رقم بزند.

اکسیژن و نیتروژنی که ما تنفس می کنیم، آلومینیوم و فلزات دیگری که هواپیما ها را می سازند، طلا و پلاتین در انگشترهای ما و کربنی که بدن ما را ساخته است، همگی درون فرایندهای ستاره ای ساخته شده اند.

بدون ستارگان، ما و دنیای ما نمی توانست شکل بگیرد، بدون منبع انرژی خورشید ما، حیات نمی توانست روی سیاره ی ما تکامل یابد:

 ما فرزندان ستارگان هستیم...!

فرزندان ستارگان

زمانی که با تلسکوپ به همه جای کهکشان خودمان، نگاه می کنیم، مناطقی را می بینیم که شامل خوشه های ستاره ای جوان و گاز هستند. اینها مناطق شکل گیری ستارگان هستند، و احتمالاً اخیراً شکل گرفته اند، چرا که ما  هنوز در آن مناطق ستارگان درخشان و پرجرم کم سن و سالی را می بینیم که گاهی اوقات در میان ابرهای تاریک غبار می درخشند و شاید تنها 10 میلیون سال یا کمتر، عمر داشته باشند.

 

ترجمه:

ا.م.گمینی

منبع:

D.R.Altschuler, Children of the stars, 2002, pp 46


دسته ها : نجوم
اول 7 1388 21:17
X